Konsten att vara snäll!!!

Ja, det är konst att vara snäll, på rätt sätt.  Fastnade i Stefan Einhorns bok och kan bara konstatera att jag kan ställa mig i båda leden.

→ Falsk snällhet med oförmåga att säga ifrån,
→Äkta snällhet att ha modet att stå upp för det som är rätt

Har under de senaste dagarna funderat mycket över fenomenet, snäll & dum..... Ja, visst har man varit det många gånger. Framför allt i hemmet, som förälder och partner.
I jobbet är det helt annat. Där är det raka rör. Där säger man inte det man vet personen vill höra, utan är rak och tydlig för det som gäller.
Nu har jag kommit fram till att i alla lägen ska jag föregå med äkta snällhet, med viljan att göra gott och att omsätta denna vilja i handling. Motivet för att vara snäll kan variera , och det kan mycket väl vara egoistisk, så länge omtanken om medmännskan finns där och handlingen är god.
Skulle jag nu mot förmodan frångå detta blir det en stund framför min lilla bebis..........

Må så gott.........


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0